Friday, February 27, 2015

بمانی و پیوند

در میان بسیار از مردمان سرزمین من نام ها می توانند در سرنوشت و نوع زندگی یک انسان تاثیر زیادی داشته باشند ، در میان این عده بسیار مهم است که اسم تان چه باشد تا برایتان بگویند که چطور زندگی خواهی کرد. ملایان و بزرگان و ریش سفیدان ،  به زنی که چندین اولادش را از دست داده پیشنهاد می کنند که اینبار نام فرزند دخترت را " بمانی " بگذار و یا اسم فرزند پسرت را مثلا " پیوند " .

 

بمانی بگذار شاید این بار پروردگار کاری کند تا این فرزند دختر بماند و پیوند بگذار که خدای متعال ان را به زندگی پیوند دهد ، "علی نگاه " بگذار که علی نگهدارش باشد ، "خدا نظر" بگذار که خداوند نظری کند و او زنده بماند .

 

برای زنی که اولاد دختر زیاد می اورد کوچک ترین بچه اش که او هم دختر است را " بس گل " می گذارند شاید که این خاتمه ی گل ها بوده و نقطه ی پایانی شود بر دخترزایی و بعدی پسر شود.

 

براستی ایا واقعا چنین است ؟ ایا " محبوبه ها " همیشه با قرص و دارو و درمان سر و کار دارند ؟ ایا " حسن ها " و " زینب ها " در زندگی جفادیده  و رنج کش خواهند بود . ایا " حسین ها " ادم هایی هستند که اسایش نمی بینند و در عشق شکست خورده اند ؟ ایا طاهره ها ادم های خوش شانسی هستند ؟ حمید ها ثروتمند و مال و منال دار خواهند شد ؟ محمد رضاها انسانهای تنهایی اند که از زندگی خیری نمی بینند ؟ محسن ها ساده و خجالتی هستند ؟

چنین باورهایی قرن هاست همچون درختان کهن در فرهنگ ما ریشه دوانیده است.

No comments:

Post a Comment

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...